Friday, July 22, 2011

Hows Norma

Thanks all sebab sangat rajin bertanya kan khabar pasal Norma

Those who are still new to this blog here's the summary

Norma is my biras
Age 26 , suffer brain cancer stage 4
Married last year Mac 2010 , lahirkan rafiq bulan Jan 2011
Start sakit masa pregnant 7 bulan .
As soon bersalin terus dia tak boley bangun
The cancerous tumor is 7 cm kat saraf tunjang dia
5 X operation . 2 mon after operation ...tumor tew membesar balik
dah 15X radioterapi tapi tak memberi kesan
she is to weak for kimo
hospital dah surrender
now dia berada di rumah nya at Balakong


Last Monday kan Norma kena sawan kan . Doc kata kepala n her brain yg sebab kan dia sawan . Doc supply kan dia ubat sawan utk prevent benda tew dr berlaku

Tak banyak improvement Norma so far . She is still week n keadaan dia mendatar je . Dia terlantar di katil n hanya mampu kelip2 kan mata only ...pergerakan tangan n kaki ada but tak banyak . Dia still pakai feeding tube sebab dia tak mampu menelan dengan baik .

Badan nya banyak susut ..but dia stabil but weak

Skrg dia under rawatan B17 - Transfer Factor Advance plus - Monavie - Pusat Rawatan Al Hidayah and banyak lagi cam air zam zam , air penawar , ecpi , susu kambing ..n etc

thanks to u ols Norma boleh mendapat kan rawatan B17 tew

ada jugak terapi cahaya aura apa ada org kasik ke talilb n many more ...next week akan cuba daun belalai gajah or Sabah Snake Grass . Thanks to AGS sebab belikan utk kita org ...and few of fellow friends

Thanks sebab ramai yg sudi share mcm2 info ...moon dah copy paste n compile n print kan kasik ke talib ...yup ada banyak choice but kami akan try to sort kan satu persatu ...nak pegi ke tempat2 tew pun bukan senang kan plus norma plak is sangaaat lemah so mmg kena naik ambulan ...kang buat on the way dia sesak nafas ke apa senang ngan ambulan sebab kami pun tak berani nak amik risiko ...insyaallah akan kami pergi bila berkesempatan dan keadaan mengizin kan

32 comments:

cikeyrah said...
This comment has been removed by the author.
sayang said...

hi kak moon,

saya mula baca blok akak lepas kwn saya suruh n i am emotionally touched. saya sedih n nangis bile baca.simpati saya pada norma n family. saya seorang ibu n sgt faham perasaan itu. saya nak tanya, kenapa Rafik x stay sekali ngan Norma. mesti Norma nak anak die dkt ngna die. ajal maut manusia kita x tau, n saya rasa kesian kat die bile die dijauhkan dr anaknye.walaupun x dpt jaga at least dpt tgk or dgr die gelak ketawa/nangis mesti mengundang suatu semangat pada die kan untuk fight penyakitnya.ni cuma pendapat ikhlas saya.

p/s: semoga Norma cepat sembuh.aminn

cikeyrah said...

semoga cekgu norma kembali sehat.. stiap yg trjadi ade hikmahnye..smoga kak.moon n family tabah mghadapinye..

mummy_ayu said...

sedih..semoga Norma kembali sihat seperti sedia kala... :-(

mamalisa said...

hari-hari bape kali masuk blog moon nak tahu perkembangan Norma..moga Allah berikan yg terbaik utk Norma dan ahli keluarganya. *HUGS*

Mama Nadim Zafril said...

salam,

moon, boleh kasitau kt mana talib n norma tinggal tk? I pun tinggal kt Balakong. Kasi add kt email add nie

honeyscollection78@gmail.com

InsyaAllah kalu berkesempatan, saya ingin melawat norma.... kalu boleh ler... Thanks

Mama Nadim Zafril said...

salam,

moon, boleh kasitau kt mana talib n norma tinggal tk? I pun tinggal kt Balakong. Kasi add kt email add nie

honeyscollection78@gmail.com

InsyaAllah kalu berkesempatan, saya ingin melawat norma.... kalu boleh ler... Thanks

Anonymous said...

norma kt balakong? dokek benor2 le dgn umah ku di husein on... tingin gak nak pi tgk ..tp ku ni murah dgn air mato, kang xpsl2 daku plak over sedih huhuhuhu...

mesuya said...

akak.. thnx for update. atleast we know about norma.. far but closed to heart :) Stay strong sis :)

Mak lagenda said...

Doa kami mengiringi norma.

Lynda Che Lah said...

sy sokong juga komen sayang tu..mungkin dgn kehadiran rafiq..norma akan mempunyai kekuatan luarbiasa utk bertahan dan berjuang..doa sy..norma kembali sihat..dengan Izin dan Rahsia Allah..amin

wani said...

moon,terimakasih sbb selalu update pasai norma,sedihla kami tgk....sedih sungguh.semoga norma,talib,rafiq sentiasa dilindungi ALLAH dan dikelilingi moon,suami,keluarga yang bagi semangat!

Anonymous said...

Moon,

Saya sokong dengan komen sayang. Dengan adanya Rafiq, mungkin mencetus semangat dan jiwa Norma untuk melawan penyakitnya..

Ruby

ingin terbang tinggi said...

assalam...saya baru baca blog akak.. kawan bagi kat saya sebab saya slalu DOWN sebab saya ada sakit diabetis dari kecik.. saya seorang yg aktif n lasak dan sejak sakit aktiviti lasak saya terbatas. dan saya putus cintapon kerana sakit ini(alasan ex-bf je sebenarnya saya tau sebab xda jodohkan...xpa, saya tak salahkan takdir)... dan semangat biras akak n adik akak sangat2 memberi semangat kepada sy utk terus majukan diri... thanks sgt2 sebab kongsi kisah kak norma...hope kak norma akan sihat dan sembuh... sama2 kita doakan...

Sue said...

moon, i rasa pun betul kata sayang tu. why not bawak rafiq tinggal sama dgn norma. minta tolong sape2, ur mil ke..adik ke..sedara.. sepupu utk stay sama n jaga rafiq. biar norma dengar suara n gelak tawa serta tangis dak rafiq. maybe itu boleh kuatkan semangat dia...

nway hope matahari bersinar kembali dalam hidup norma n talib.. kiss for rafiq.

syalinda johari said...

mengharapkan Norma sembuh dan dapat jaga Rafiq..sedeynya dia takleh jaga Rafiq..semoga Allah swt pulihkan Norma kembali.. dia masih muda.semoga semangat Norma terus kuat demi Rafiq. setuju juga jika Rafiq berada disamping Norma, mungkin boleh kuatkan lagi semangat dia when dia tgk kerlipan mata anak dia Rafiq.. ya allah..sembuhkanlah Norma.. sangat sedey bila tengok anaknya Rafiq. Suaminya juga sangat penyayang dan sabar, tabah menjaga isteri.. semoga dapat balasan yang baik dari Allah swt.

Fazita Ismail said...

a'ar lah moon.sy pun setuju gak dgan sue n sayang tu...mybe ada rafiq kuat skit semangat dier..

kalu sy baca n terfikir psal norma nie terus rasa sebak..semoga dia cepat sembuh..

Anonymous said...

Doa kami mengiringi norma...

Hani Syahida ✿ said...

sy pun rsa kehadiran anak at least dpt bg dia hepy sikit..semoga cpt sembuh ya...amin

Hanie Honey said...

Kak Moon, saya juga pengikut setia blog ini... Saya sgt simpati dgn keadaan Norma.. lebih2 lagi Rafiq sama umur dgn anak saya..sya sgt sedih..setiap hari saya x akan terlepas utk mengikuti kisah Norma. saya insan kecil yg hya dpt mendoakan agar Norma kembali pulih seperti biasa. Dpt bersama famili dan bermain2 bersama anaknyer yg masih kecil itu... Setiap hari pabila pulang dr kerja saya terus dptkan anak saya. Bila dia tersenyum & ketawa..,.persis Rafiq. Saya doakan agar Norma kuat ,moga cepat-cepat sembuh dan dpt bermain2 bersama Rafiq.



"jodoh dan pertemuan ditangan tuhan..kita hanya merancang, Dia yg menentukan...Hya takdir yg dpt memisahkan kita & hya takdir yg dpt menemukan kita..... "

LYAfrina said...

LYA LAMBAT SMPAI SINI...

EKCELI... SAWAN MMG BLH TERJADI PD SESIAPA Y PERNAH MNJALANI OPERATION KAT KEPALA... DAN..LYA PON ADA SAWAN Y SERIUS..SAMPAI KOMA...DAN LAST..BULAN 3 BARU NI MSUK ICU SBB KENA ATTACK LAGI...MSA TU MMG X SEDAR N BGANTUNG PD MESIN INTUBATOR...

LYA DPT SAWAN SLPAS JALANI OPERATION MBUANG KETUMBUHAN DLM SAWAN... DAN LYA PON KOMA MSA PREGNANT ASYA DULU..

TP ALHAMDULILLAH...SOKONGAN SEKELILING & DIRI BERDIRI SMPAI SEKARANG WALAUPUN SAKIT...

SMOGA NORMA TRUS KUAT & TABAH.. APA Y PENTING BG PESAKIT KANSER IALAH..SOKONGAN TEGUH ORG SEKELILING..SERTA MCARI KEKUATAN DLM DIRI SENDIRI..INSYALLAH..JK DPT...KT DPT MHADAPINYA DGN TENANG... BEGITU JUGA BUAT TALIB..DIALAH SATU2 NYA Y TERPENTING DLM MBAKAR SEMANGAT NORMA.. SMOGA TALIB TERUS DIBERIKAN KEKUATAN UTK MENDAMPINGI NORMA Y BETUL2 PERLUKAN SEPENUH PERHATIAN & KASIH SAYANG...

MGIKUT PGALAMAN DIRI SENDIRI.... BILA KEADAAN KITA SAKIT NI..JIWA & HATI MJADI TERLALU SENSITIF.. JD...ORG SEKELILING HRUS KUAT TIUPKAN SEMANGAT & SNTIASA BERHATI-HATI DLM MJAGA HATI & PERASAAN...

SY SENTIASA DOAKAN NORMA TRUS KUAT ,,, SYG JUGA BUAT RAFIQ:-)

LYAfrina said...

SAYA SOKONG...

RAFIQ AKAN DPT MEMBERIKAN SEMANGAT Y LUAR BIASA BUAT NORMA...
ITULAH Y SAYA ALAMI DULU... KEHADIRAN ASYA BETUL2 MEMBUATKAN SAYA KENTAL & BERJUANG UTK TERUS HIDUP KETIKA ITU.

Anonymous said...

salam kak moon,kite xpnh kenal tp bile baca cite norma ni sebak sgt rsnye..hari2 sy buka blog akak tok tau brite norma..sy sekeluarga mendoakan norma cpt sembuh..moga dia dpt mengecapi kbahgian brsama keluarga seperti manusia lain..amin.....

Anonymous said...

baru2 ni saya ade satu buku yg bertajuk Anakku Brain Tumor..by Isyah Radhiah Idris isteri kpd penyanyi kumpulan Raihan Che Imran..anknye sembuh dari brain tumoe tanpa pembedahan...blh bace untuk moral support atau ikhtiar lain

Anisa said...

Salam, saya terbaca blog ni melalui kawan. pernah cuba rawatan homeopathy? Saya pernah cuba di klinik ini
http://hhhomeopathy.com/operasi.html di Kg.Pandan. Saya hanya berubat redsung di sana tapi rakan saya pernah ada ketumbuhan dalam rahim dan dengan izin Allah, mengecut setelah membuat rawatan. Tak perlu bawa pesakit, cuma bawa beberapa helaian rambut pesakit dengan syarat, tak boleh disentuh dengan tangan semasa proses menggunting dan terus disimpan dalam kertas untuk dibawa berjumpa Dr.hashimee. Rawatan menggunakan gelombang, dari rambut boleh dilihat masalah. Sebaik2nya telefon klinik untuk pertanyaan lanjut.

Kak Ngah said...

Moon,

I'm hoping that Norma will get better & better everyday..Ada tak mintak masjid/surau buatkan solat hajat untuk Norma? Kalau belum, boleh cuba. Semoga dengan doa2 orang2 yang beriman dan soleh dapat diterima oleh Allah dan memudahkan urusan kita serta cepat sembuhkan Norma. Kalau dah, insya'Allah, kite kena bersabar & terus berusaha.

-Kak Ngah Lenny-

Miss Moon said...

Kak Ngah Lenny ,

Alhamdulillah kami mmg slalu buat solat hajat utk Norma . My parents in law dan rakan rakan surau nya mmg slalu duk buat kan utk NOrma ...insyaallah .

Anonymous said...

Saya doakan norma cpat srmbuh demi rafiq, moon try la bg norma herbalife, insyaalah bnyk org yg x sehat alhamdulilah lpas minum herbalife die boleh pulihkan cell yg da rosak sbb kimo insyaalah kt ikhtiar yg penting

ZULHILMI TEMPOYAK said...

assalamualaikum.

sis. sriusly. i pray for her. ni pertama kali sy bc scara mndalam walaupon just for the first time sy tjmpk blog ni. sy xde duet utk bantu lebih dlm. but sy tlg sebarkan. InsyaAllah. kalau ada yang terbaca dan ingin membantu. sgt mennyentuh jiwa. dan sjujurnya. air mata sy menitik when i`m writing this komen. InsyaAllah. sy akan try tnya org2 yang mungkin ad pngalaman pasal ni.

Anonymous said...

slm k moon, bacekan surah almathurat utk norma, Insya Allah.. sy dpt ni dr my fren..

Mommy Ayu said...

salam kak moon...

saya new reader blog kak moon ni. saya rasa sebak bace coretan kak moon mengenai norma. skaligus mengingatkan saya kpd arwah ayah saya yang brain tumor and lung cancer stage 4. Time tau tu, arwah batuk xberhenti, slalu pening kepala. Dalam entry kak moon, kak moon xde jelaskan bagaimana tanda2 cancer yang norma dapat seawal usia 26 tahun. tros2 je dah stage 4. Boleh kak moon huraikan tanda2 yang norma dapat?

Mommy Ayu said...

salam kak moon...

saya new reader blog kak moon ni. saya rasa sebak bace coretan kak moon mengenai norma. skaligus mengingatkan saya kpd arwah ayah saya yang brain tumor and lung cancer stage 4. Time tau tu, arwah batuk xberhenti, slalu pening kepala. Dalam entry kak moon, kak moon xde jelaskan bagaimana tanda2 cancer yang norma dapat seawal usia 26 tahun. tros2 je dah stage 4. Boleh kak moon huraikan tanda2 yang norma dapat?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...