Wednesday, October 01, 2014

duk suka tgk yg nih

Aku herannnn sungguhhhhhhhh

hahahhahah tetiba duk suka tgk FB Ismail Ariffin Lepat neh plak skrg . Hari tuh adik Pak Sutan si Umi ada suh tgk ....sebab dia kata best giler . Mamat nih ada 2 anak ...sorang nama Aminah n sorang nama Azali ...depa duk German ( tuh dia tetiba org terengganu duk cakap utagha )

Lepas tgk tuh terus tersangkutttttt

Bagi Moon apa yg dia sampai kan sangat ikhlas ...cara nya sgt simple tapi sangat berkesan dlm jiwa anak anak . Lepas Moon tgk video2 dia la Moon start mula cerita in detail kat anak anak . Bukan sebelum nih tak cerita tapi tak detail n fun sangat . So lepas tgk video dia , Moon cuba adapt apa yg dia buat kat anak anak dia . Cam na cerita utk kita mengenal Allah , kenapa kita kena kenal Allah .

Cara dia cerita cam org citer sonok2 tapi sangat  berkesan ...nak citer pasal Nabi Adam dan Hawa , dia cerita mcm mana Tok Adam n Nenek Hawa kena halau dari syorga sebab ingkar perintah Allah . Moon yg dewasa neh dengar pun jadi sonok ....ni kan plak kalau bebudak dengar kan .

Moon sangat suka bila dia jawab soklan nih


"Salam Lepat, Maaf! Aku tak berapa suka hang bawak Anak hang dok tepi jalan lagu tu" (satu Mamat Inbox kat aku).

Lalu Aku jawab, " Sewaktu Aku kecil dulu, Ayah ku pernah membawa aku bersama ketika dia TERPAKSA mengambil upah sebagai pemanjat pokok kelapa...

Dan kini yang aku masih terbayang adalah satu babak "di saat dia menerima Wang upahan dan sambil mengesat peluh di kiri kanan lehernya"..

Sering kali juga Aku berterima kasih di dalam hati ku kerana Ayah sempat membawa aku utk melihat semua itu, dan dapat mengenang kembali kepada satu babak di mana aku masih kecil, kala sedang menguyah Nasi hasil dari titik Peluh Ayah tercinta".

Dan untuk Aminah....
"Papa mau cheq tau, Papa di sini, bukan untuk mencuri, dan bukan untuk menipu, Papa di tepi jalan, ramai Polis jugak bekerja di tepi Jalan,Tetapi ADAKAH Anak anak SESETENGAH POLIS TRAFIK tahu, yang ADA di kalangan Ayah mereka mengambil Rasuah? Dan Halalkah makan minum mereka?"

Papa nak Aminah tau, "Allah tetap ada bersama kita, walaupun kita susah dan agak terpinggir"... Lihat disana Anak anak Menteri di Malaysia yang mana nya kebanyakan nya HIDUP MEWAH, BERPOYA, BOROS! dan ianya HANYALAH di keranakan mereka TIDAK tahu atau melihat akan BAGAIMANAKAH Papa papa Mereka mendapatkan Wang Ringgit sebegitu banyak!"....

Lalu bersabarlah wahai Anak ku..
"Inilah wajah hidup Papa mu, yg mana nya telah pun ditentukan oleh yg Satu, Biar di temani debu debu, yang terpenting kita berdua di sini TIDAK! sekali kali mencuba untuk menipu"..

1 comment:

hOtMaMa said...

Moon, Lela pun antara ribuan yg suka tengok video anak2 dia.. mmg tak sabar sngt tunggu video2 yg baru setiap minggu.. yg penting loghat utara ber slang tak tahan tu.. hahaa... mmg Lela suka cara dia cerita bab agama dng anak2 dia.. paling kelakar si mr love azali tu.. haha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...