Friday, April 19, 2013

Hukum memakai minyak wangi

Kdang kita pun naik keliru ...tetiba duk beli perfume kang ada plak member kata ...eh nanti tak sah solat nko ....eh nih ada alkohol mana ley pakai ....dulu ai pun cam ...eh tak ley ke ...alamak ai tak sedar ke benda2 nih semer sebab mmg hantu perfume ok ...lepas tew dah lama tak beli untill one time ai kata ehhh kalau tak ley kenapa ek . Fitrah manusia mmg nak kan penjelesan so ai cari n tanya pada org n rupanya tak apa ...tapi kalau sesiapa was was ke rasa tak nak tak pa ley pakai minyak atar no problem ...nak pakai perfume pun tak pa

so ai share ngan kowang jugaks ya sebab mebi kita pun akan hadapi benda nih . Atleast kita dah tahu kenapa sesetengah benda jd najis n haram n kenapa sesetengah tak mengapa . So that bila kita explain nanti berbekal kan jugaks sedikit ilmu di dada .

Cam org kata tak boleh ...kenapa tak boleh ..

Then org kata plak ...boleh la ........kenapa boleh

ha cam tewwwwwwwwwww kan .Hope ianya berguna 


Source : From google

Masih ramai dikalangan kita orang Islam yang keliru dengan hukum pakai minyak wangi. Mereka hanya tahu hukum minyak 'attar'.Walhal hakikatnya adalah sama. Attar itu adalah minyak wangi dan minyak wangi itu adalah attar.Bahasa arab dan bahasa Melayu.

Alim Ulama kita dah lama bincang pasal ni.Dan dahpun ada hukum pemakaiannya. dek kerana sikap kita malas untuk mencari ilmu maka permasalahan ini masih timbul.

Saya bawakan beberapa pandangan ulama dalam masalah pemakaian perfume. semua pandangan ini adalah harus dan boleh dipakai..

1. Fatwa Majlis Kebangsaan :" Ubat - ubatan dan pewangi yang ada kandungan alkohol adalah dimaafkan, yakni DIHARUSKAN penggunaannya."

2. Lembaga Fatwa Al Azhar berpendapat bahawa alkohol itu TIDAK NAJIS manakala arak tetap najis.

3. Fatwa almarhum Syeikh Sya'rawi (rh) dalam kitabnya " Anta Tas al Wa Islam Tujib " menjelaskan bahawa :" Memakai perfume yang mengandungi alkohol HALAL hukumnya. Alkohol hukum-nya menjadi haram jika diminum untuk bermabuk-mabuk."

4. Menurut Kitab " Al Fiqh Al Muzaahibil Arba'ah" dalam bab " An Najaasaat" juzu' 1menjelaskan bahawa alkohol yang dimasukkan ke dalam minyak wangi agar tahan lama atau untuk tujuan menaikkan roti, hukumnya adalah HARUS.

5. Syeikh Rashid Redha dalam penulisan tafsirnya yang masyhur iaitu " Tafsir Al Manar " menyatakan bahawa hukum alkohol TIDAK NAJIS dan penggunaannya dalam minyak wangi diBOLEHKAN atas dasar tidak adanya dalil yang tegas tentang
kenajisannya.

6. Imam Asy - Syaukaani (rh) dalam kitabnya " Nailul Awthor " juga bersependapat diharuskan dan tidak najis


2 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah, thanks kak for the info =) jangan ragu lagi.

zamzarina said...

owh..masheh kak moon..;)..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...