Friday, June 26, 2009

Cerita sekolah saya

Nama saya munirah . Kawan kawan saya panggil saya muni, muniroh , miera dan moon . Saya berasal dari Kuala Terengganu . Saya ingin berkongsi cerita mengenai sekolah saya ....phew skema ayat dow.

***amaran citer nih panjang ...gambo akan ku masukkan kemudian ***

Masa sekolah rendah aku sekolah kat SKGK kat gong cotton aka gong kapas . Masa kat sekolah rendah dalam darjah 5 darjah 6 tew la semua pompuan lagi besar dari lelaki standard ar tew kan . Aku start darjah 5 jadi pengawas . Aku mmg aktif giler kat skolah ..olahraga pun aku main . Since masa tew aku amat lonjong maka kena la main lompat tinggi n lompat jauh namun lompat berpagar aku failll beratss hiks .

Waktu rehat rela tak makan sebab apa time tew semer duk giler main lompat getah hahahhah bes woooo kadang tew main lari
lari kat padang sekolalah ..giler nko berpeloh hahahha . Time tew la on d way balik sekolah masuk longkang cari ikan kecik akakkaka ..panjat pokok ceri depan umah member ..kena kejar ngan org gile . Lintang pukang lari .....mmg lasak tol masa tew ...eiii comotssss

Lepas habih sekolah rendah aku masuk plak sekolah menengah hahahah sekolah cina Sekolah Menengah Chung Hwa Wei Sin ( satu2 nyer sekolah cina kat kuala terengganu ) . Arwah mak mmg suka ngan sekolah cina sebab dia kata disiplin ketat , n kena ikut cara dia org yg rajin berusaha yg lain jgn ikot plak . Abang ngan akak moon pun skolah nih . Tapi my brother dari sekolah rendah ar n he can write read n converse in manda
rin very well .Me plak ...ai buley paham ar sket sket berkat kenkawan yg ajar kan . Ayat pertama aku blajar ni how ma....nih semer org tahu . Then ada budak sorang nih kata kat aku masa form 1 ...ni hen mey ( awak lawa ) auuuw terus aku ingat time tew juger .

Berapa org malay ley masuk sekolah ni amat limited . Moon dapat tawaran ke SMSS ( SM Sultan Sulai
man ) tapi tak mo pegi sebab jauh dari umah...lagi pun smss tew kan sekolah org kaya hahhaha kalau tak misti ai dah sekelas ngan Sutan . Tak gitew bang ? So masuk la ...best jugers nama je sekolah cina tapi agama semer belajar . Tapi tak amik la subject bahasa cina n pendidikan moral . So time bahasa cina kita org akan keluar ke bilik kelas agama ..tak pun ke surau .Hello ada surau besar hokeyyyyyyy . Kalau tersempak ngan member sekolah lain mmg semer bagi pandangan serong ....eeiiii nko skolah cina ..nanti nko tak basuh ber*k ..tak pun nanti nko jadi kafir ...masyaallah ke sitew plak kan . Semer di layan sama rata tak der beza pun . To be frankly dia org lagi baik semer tolong sesama sendiri . Budaya tew la yang patut kiter semua ada untuk maju . Time blajar ...tanya je semer sanggup share kadang member mlayu sendiri pun pulau kan kiter kalau kiter pandai ...tapi ada mak kesah ..pedulik apa , aku yg nak pandai ..dalam kelas ada 40 org and ai duduk depan skali betol2 depan meja cikgu ...hikssss.Sebab tew la ai slalu jadi assistant semer cikgu .

Chinese kat sekolah nih banyak yang cam melayu ...ha ha cakap pun cakap terengganu , siap ada member tew siap kejap kejap ...astagfirullah al azim ..kadang kalau sebut apa apa misti dia sebut insyaallah ...sebab ayah dia duk kampung melayu dah terbiasa . Tapi ada sorang chinese nih baru peluk islam dalam masa 3 bulan je dia buley baca al quran . Terang tol hati dia ....n bacaan dia lagi lancar dari kiter ...bila kelas agama boley malu tau ...sebab curiousity dia tew lagi tinggi n dia nye markah agama lagi tinggi ...salutee. Member2 pun banyak chinese ...dia org semer baik . Kadang CNY pun pegi umah dia org beraya kadang raya dia org pun datang umah ...kalau kowang prasan dalam FB ai ramai chinese tew semer adalah my schoolmate .

Masa zaman sekolah nih la zaman paling best skali . Tak balik umah pun tak pa duk je kat skolah sampai ke petang hahahahh giler obses ngan sekolah . Bagus la cam tew kan ..tak cam budak2 skrg cepat2 je nak kuar sekolah hahhahah hishhhh . Aku mmg baik time skolah . Pelajar yg sangat aktif dalam semua kelab persatuan sukan ...dan paling aku slalu jadi mangsa adalah kalau time pertandingan syarahan agama ...balik2 ustazah nampak muker aku gaks ...5 thn asyik muke aku je pegi pertandingan tapi tak pernah pun jadi juara ...biasa la kalau dah paksa rela kan akakkakakak

Malay student nak jadi pengawas ...susah sket . Tapi ada few yg made it and im one of them . Then masa form 5 aku manage la jadi ketua kumpulan tew pun dah kira berpangkat ar hahhahaha . Aku wakil sekolah utk bola jaring ...kire glams la time tew ...aku jadi GA . Petang2 sementara tunggu nak main netball ...duduk la dolu tgk budak2 laki main bola keranjang hahahhahah terus jadi mata keranjang ....handsome2 wooooooooooo sah sah semer tew tinggi giler kan ..mostly semer sport aku main tapi olahraga tak brapa sangat time nih . Gile tiap tiap hari train ...tak sanggup ar ...sempat ar try tapi tak sanggup . Dah la Hari sabtu nak kena ke balai polis ...yer la kadet polis ma ....auuuw time aku dolu pakai skirt hokey very the seksi tapi time tew kuwus kerings . Semer kena pakai sarong kaki kalau tak kena pukul betis nko ngan en polis tew . Sebab nanti labu betis nko sah sah akan bergegar bila nko berkawad tamnah plak kasut kat bawah tew ada besi kan .

Masa kat sekolah tak pakai tudung ...kadang pakai kadang tak pakai ...form 1 , 2 tak pakai then form 3 pakai sampai form 5 ....tapi kalau ada kadet misti semer tak pakai tudung . Nampak dek ustazah mmg kena sindir je la " kan saya suruh masuk puteri islam tapi nak masuk kadet nih kenapa ...dedah aurat " adus pedehhhhh berdarah hokey . Kadet nih best , puteri islam duk wat crosstich je manjang dalam kelas . Kadet ada camping ada kawat ada competition n yang paling best kadet boley menembak ....best wooooooooo . Tahun akhir ai di naik kan pangkat ke kopral ..ok la tew janji boley jerit2 bagi arahan kawat ....squadddddddddddd squadddd sediaaa....wah nyaring deh suara nya . Tapi masa tahun akhir tew dah tak pakai skirt tapi pakai suar ok la sket kalau tak seksa wo pakai skirt nak naik trak polis ...kenangan banyak masa masuk kadet nih . FYI masa tew kat terengganu kadet wanita ada 2 sekolah je my school n sekolah ss ( skolah pak sutan di mana dia ada la headboy ...tapi ai tak kenal pun dia hahahhahahahah )

Masa nih la aku struggle gile blajar . Masa nih susah kat umah duk 3 beradik je . Balik sekolah aku dh kena masak ...kadang kakak dtg antar makanan ...masa nih ayah baru kawen lain tapi wife dia tak mo duk skalik ngan kita org ...sob sob ..pedeh btol idop time nih . Kalau aku nak jadi jahat nak rosak time nih mmg boley tapi aku kenangkan adik adik n arwah mak ..makin la semangat aku lagi kuat . Kita org susah time nih ..masa trial SPM result aku terok gile sebab time nih aku mmg streess sebab abah tak balik abah duk asyik ngan family baru . Sewa umah tak bayar api ngan air nak kena potong ...stress gile . Pernah air kena potong , aku bawak kain baju gie umah member basuh ...woooo trajis giler . Tak sangka aku secekal tew lalui semer . Then my sister n abg ipar dtg to da rescue ...sebab aku dah nak exam . Akak aku dtg masak tghari so that aku balik sekolah ley terus study tak yah nak kemas umah jaga adik n masak semer . Dalam masa 2 bln tew mmg aku study siang malam . Tanya member semer tanya cikgu .

Last paper SPM malam tew aku dah ke kl . Duduk la kami 3 bradik ngan makcik aku ..sebab abg aku nak bela kita org . Ha ha citer aku nih cam drama swasta plak . Masa dapat result tew aku siap call skolah agi cakap saya akan amik result besok ..aku berdebar gile ...abg ngan akak aku sebelum exam tew dah ugut kalau result terok gaks ...ada org mintak kasik kawen je ...takut giler ....masa kat sekolah tew akak akak krani tew senyum je sebab aku la sorang budak mlayu kelas commerce yg dapat pangkat 1 . Amin ..dalam ati aku puas sebab aku success ...

tapi hampa sebab time 1997 ekonomi terok...so semer tak ley apply blajar luar negara ...tapi tew la kan perjalanan idop ..kalau di renungkan balik hidop kiter nih makin lama makin senang ...namun apa yg kiter pernah lalui semalam itew la yg akan mengingat kan kiter dari mana asal usul kiter . Saya bukan dari keluarga kaya ..saya asal dari keluarga yg berpecah . Saya t ak dapat kasih sayang ayah n ibu namun itew bukan alasan untuk saya merosakkan hidup saya . The choice is in our hand .

* aku cukup nyampah dengar ..kalau kes salah laku nih duk salahkan mak pak . Nko dah besar dah ada hotak ..pandai2 ar pikir ...sowi teremo ok

12 comments:

genny da bomb said...

moon..sadis kali kedua plak baca blog moon ni..huhu..

moon..tunjuk le gambo adik beradik moon..nk tgk gak..cekal btol moon..

genny da bomb said...

ehhh ehhhh..refresh jadi rupa lain plak...hihihii

norryabby said...

Betul, semua tu atas diri kita sendiri kan, kita yang tentukan hidup kita sendiri. terharu saya membacanya, sy pun orang ganu gak....

juhasni said...

sedihnya baca rentetan hidup moon masa nak amik SPM tu...moon mmg seorang yg tabah, cekal dan kuat semangat...skrg moon dah berjaya...dah moon harus berbangga dengan kejayaan itu...cool beb ...

Filla said...

moon..respect giler kat ko..serious drama swasta okeh..tp aku tau ko tabah... sbb tu ko tak kekok..pandai keje... ada hikmah dia tu moon.. kalo sebelum ni ko dah merasa hidup susaha..dah cekal.. skarang ni tak der masalah utk ko nak face sumer masalah... aku suker cara ko berpikir.. aku salu jadikkan ko idola aku..bagi laluan aku nak emo2 kali ni yer..hahha.. betul ko ckp pasal masalah budak skarang ni nak guna alasan mak bapak yg salah.. pdhal sumer tu depends kat diri sendiri.. bukan budak kecik pon.. aku doakan ko cekal sentiasa.. tabah... dan berjaya dalam hidup!!!!!

Unknown said...

wah..ada cam novel lak kali ni..bagus moon!now i can c how your hard life had changed u.

Miss Moon said...

Fillaaaaaaaaa tetiba kan nko nye komen cam bukan darik nko ...penuh ngan motovasi la ayat last nko tew ekekekkekekek

matju2509 said...

bleh buat drama bersiri nie klu bagi cerita nie kat stesen tv.... :D

Khairul said...

Aku masa baca perenggan 1 and 2 entri kau ni, rasa malas je nak teruskan. Tapi bila baca perenggan 4, balik semula ke perenggan 3.

Ya agak cam drama indon gak kisah hidup kau. Tp kau berjaya harungi nya dgn berjaya.

kau camne skrg?

ila de cute said...

moon, sob sob...sedih la baca kisah hidup moon... takpe la tu yg sekarang moon jadik seorg yg cekal...

Lenny said...

moon... bagik laluan kat ratu air mata nie erk..

mmg tak tahan la... confirm nangis esak2.. seb baik baca time lunch org takder... kot tak.. malu jer ngan org lain..

moon, mmg moon ni tabah giler.. syukur lah moon skang hidup bahagia.. sutan pon sayang moon to the max.... ada anak2 yg comel...

isk.. tak bleh nak comment lg.. sbb air mata dok tak benti ngalir..:(

mOmmy of Triplets plus One said...

sadis..
citer lar panjang lagi pasal moon jaga adik beradik..
brapa beza umur u ols?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...