Friday, June 24, 2011

Masalah rambut gugur

Org kata pas banak je rambut gugur ...neh mak neh anak dah umor 3 thn rambut masih gugur apa kes ....aiyo yooo

Ari tew dah pakai ginseng hair tonic then shampoo bawang pun pakai ...sama je ...waaaaa

Maka gigih la mencari petua utk mencegah keguguran rambut . Thanks to 101 petua

1) Campurkan air asam jawa dan santan dalam satu bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga-bungaan yang wangi seperti bunga kenanga. Lumur rambut dengan campuran ini dan biarkan selama beberapa minit. Bilas dengan air besih. Amalkan selalu dapat mencegah keguguran rambut disamping menjadikan rambut harum seperti bunga.

2) Hiris beberapa keping limau nipis dan tenyehkan isinya ke kulit kepala. Kemudian sapukan bahagian yang bermasalah dengan telur ayam yang telah dipukul sedikit. Bungkus kepala selama beberapa jam dan lemudian bilas dengan air bersih. Amalkan selalu dapat mennguatkan akar rambut.

3) Masak santan dari sebiji kelapa sehingga mengeluarkan minyak. Tutup api dan biarkan sejuk pada suhu bilik. Lumurkan santan berminyak ini pada keseluruhan kepala dan bungkus kepala semalaman. Bilas dengan air bersih. Amalkan selalu dapat menguatkan akar rambut disamping membuatkan rambut kelihatan cantik bersinar.

4) Ambil air rebusan kacang hijau dan biarkan sejuk. Sapukan air tersebut pada keselurukan kulit kepala setiap malam sebelum masuk tidur. Syampu rambut pada keesokan harinya. Amalkan setiap hari untuk menguatkan akar rambut dengan berkesan.

5) Satukan lendir daun lidah buaya, lendir pokok bunga raya, lendir pokok litup bumi dan sedikit minyak zaitun dalam satu bekas. Lumur campuran ini pada keseluruhan kepala dari akar rambut selepas mandi malam dan bungkus selama setengah jam. Bilas rambut pada keesokan hari. Amalkan seminggu sekali, InsyaAllah rambut menjadi kuat dan lambat beruban.

6) Tumbuk segenggam daun serai hingga lumat. Masak dengan secawan air sehingga kekuningan. Sejukkan dan kemudian sapukan pada keseluruhan bahagian kepala. Amalkan setiap hari selama 2 minggu untuk melihat keberkesanannya.

7) Ambil tiga biji limau nipis dan ambil jusnya, campurkan dengan 2 biji putih telur. Sapukan pada keseluruhan rambut dan biarkan selama 2 jam. Bilaskan dengan air bersih. Amalkan selalu untuk kesan yang memuaskan.

punca punca dia mebi nih la kot

A lack of vitamin A can lead to poor eyesight, problems with the cornea of the eye, respiratory and digestive tract infections, high blood pressure and hair loss. You can get vitamin A in your diet by eating more beef liver, cantaloupe, broccoli, mango, papaya, spinach, butter and eggs among other foods.

more info HERE

2 comments:

genny da bomb said...

huhu..saya pun ada masalah rambut gugur nih..haihhh..tak larat dah nk buat macam2 huhuhu

riniy said...

moon,
moon wat step yg no berapa sbb kite pun gugur x elok2 ni. anak da nak masuk setaun da ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...