Wednesday, November 23, 2011

khidmat pelanggan

Kisah 1

Last saturday kami ke Alamanda Putrajaya . So me n kids n Umi lepas pusing2 tew pegi la kat kereta kan . So masuk kereta masuk kunci langsung tak ley start ...tekan hon pun tak bunyi .Panic gabra glabah semer ada ...kalau sorang diri tak pa la kan ...nih plus ngan kids sian dia org .

Call Pak Sutan yg tgh dalam kuliah dia suh ketuk2 bateri tew pastuh siap bagi cadangan suh ai cabut bateri kereta n pasang yg baru wahhhhhhhh cam ai nih mekanik yg berjaya . Since ai dah bayar tiket parking makanya ai pun terpikir sebab kena kuar parking dlm tempoh 15 min kan . So pegi la kaunter pertanyaan so tanya la walaupun pompuan nih cam layan tak mo layan je kan . So ai pun pegi la ke tempat kuar parking tew

Luckily ada 2 3 org staff parking kat sitew . So bagi salam tanya dia org kalau akak dah bayar tiket tp kereta akak tak ley start ...cam na nak buat ? Akak kena amik tiket balilk ke . Tanpa banyak tanya terus budak tew tanya kereta akak kat tingkat berapa ...tak ley start ada masalah bateri ke ...tak pa akak tunggu kat kereta nanti saya dtg bawak jumper sambil senyum plak tew ckp . wah baik nya budak nih .

Terus dia explain ....lepas kereta ley start baru pegi balik ke mesin bayar and buat bayaran tambahan sebab dah lebih 15 min . So me n the kids punya la rasa lega terus call pak sutan ckp ada org tolong . Syukur sangat ada org nak bantu

So pegi P6 dia org bertiga pun sampai siap bawak jumper yg canggeh hahahha ( ai kan jakun ..ingat kan kena jumper dr kereta ke kereta ) . Dont ask me anything pasal kereta ai tahu tuka tayar , tambah air viper n cek minyak itam je ..lain wayering ke hapa mampus mmg tak tahu . So dia org nih bersungguh sungguh godek kereta ai yg very the vintage n klasik tew .

Suh Umi bawak bebudak masuk kat dalam sebab kat parking panas ...so lepas 15 minit tew kereta ley start ...wah terrer la dia org sebab sorang nih siap godek2 habis tangan dia hitam legam . Siap bg pesanan lagi

Akak nanti terus balik umah tak yah berenti mana mana tak pun akak pegi kedai kereta terus suh dia cek . Saya rasa ada masalah wayering ....terus call Umi suh dia bawak bebudak cepat2 . Toleh2 dia org dah gerak sempat sebut terima kasih je tak sempat nak hulur duit sket ke apa sebab sian tgk dia org bersungguh2 troubleshoot .

So masa nak kuar tew tak nampak plak dia org bertiga tadik . So im very thankfull sebab ada pekerja jga parking yg bagus cam dia org tew ...thanks kowang . Walaupun dia org kije jaga parking je but dia org kije ngan bersungguh2 tak nampak pun riak muka dia org cam kerek ke hapa ..nampak sangat ikhlas membantu . Many many thanks

Kesimpulan : Im totally satisfied and nih baru tahu kalau kowang ada masalah tak ley start kereta pegi la cari mana mana pekerja parking tew .


Kisah 2


Hari nih ai ke Imi . So being so blur ai ingat ia nya mati bulan 12 pastuh cam berbelah bahagi nak renew ke tak nak renew ke tak . So last skali nak sambung another 1 year . So proceed la ke Imi ...pegi lvl 2 tanya cam na nak buat sebab tamat 7 Nov . So dia pun ckp puan pegi naik tgkt 4 .

So pegi tgkt 4 ...org jaga kaunter tew sangat la baik . Sejuk ati aku .....Puan kena photostat muka surat depan n muka surat nih passport maid puan then photostat ic puan lepas tew puan dtg balik sini baru saya boley bagi nombo kat puan + bonus senyuman . So ai pun sejuk je hati nih pegi la photostat ....so dah amik nombo semer maka tunggu laaaaaaaaaaaaa

nom ai 3049 nom skrg 3047 . Next to me ada sorang mamat nih sangat segak bertie n berpakaian kemas siap berkasut kulit ...nampak nom dia 4046 . So nom ai pun di panggel so ingat cam wah pantas nyeeeeeeeee walaupun org kaunter tew pas kan ai surat overstay tew cam nak kasik tak nak kasik then bila tanya apa saya nak tulis sebab nih yer cik . Dgn selamba dia menjawab tulis la apa apa pun + bonus muka kelat . Ok fine ..sian kowang sgt sibuk kan today sebab penuh org .. its ok so ai tanya . Lepas nih kena buat apa ya Cik ? Tunngu ekkkkk ( cam tak paham ke tunggu la cam org lainnnnnn ) + muka kelat jugaks ...ok fineeeeeeeeee

so tunggu punya tunggu punya tunggu tak di panggel2 . Mamat tadik dah gelisah so dia bangun dan dgn sopan dia tanya ...Miss , ive been waiting for more that 1 hour ...is there anyway u can speed it up . I have a very urgent appointment . Please miss . So this jaga kaunter just aaaa ok wait ar wait ar ..sit first . So mamat nih tunggu lagi then 30 min dia tanya lagi and pegawai nih i think a bit harsh cam nada marah suh dia sabar .

So ada beza kan kalau tune kita walaupun ayat nya harap bersabar encik atau sabarrr ar encik .. agaknya kowang nye jiwa raga membara tak . sian mamat nih sebab dia ada lah foreigner . So sebab ai duk sebelah dia ai ley dgr dia merungut kat phone komplen about servis kiter pada dia nyer friend , so itu bukan la benda yg sedap di dgr

then lepas 2 jam setengah setel la urusan ai tew ....mamat tadik pun cepat2 la bergerak lepas dia punya pun setel

Berdasar kan pemerhatian Moon , amatlah penting utk mereka yg duk frontliner to be good . Sebab dia org mencermin kan imej mana mana jabatan skalik pun . Kalau kowang bagus then org akan kata organisasi tew bagus but if u sucks org takkan sebut si Miss A nih suckkkkkkk no org akan kata Jabatan ABC nih sucks ....u got what i mean or not

Tambah plak jabatan tew berurusan ngan foreigners . Atleast put a requirement ...in order kowang nak jaga kaunter kowang kena atleats ley cakap omputih ....janji senang proses komunikasi tew nak berlaku kan . Dan menunjukkan ada profesional la sket tang tew kan . Kalau rojak2 semer org boley kan . Bila berurusan rasmi maka percakapan dan penerangan kena la rasmi bukan .

Agak klaka di sitew bila ada banyak poster yg di tampal 3 S Sopan , Sapa n Senyum kalau ai tak silap but kesedaran di kalangan kakitangan lom lagi menebal ....and hardly nampak dia org senyum . Yes dia org pun under pressure nak berurusan ngan mcm2 kerenah kadang ada yg tak paham apa apa bahasa pun but yet ...just smile .

kena run kan kempen HAPUSKAN MUKA KELAT / CUKA hiksssssssssssssss run kan je kempen nihkat mana mana yg menyediakan khidmat pelanggan even kat hospital pon ...tp rasanya hosp baru2 skrg nih sangat better compare ngan dolu2

Anda kerja ngan pelanggan ...so anda lebih bijak n tahu cam na nak handle pelanggan anda ...Budi bahasa budaya bangsa ...so renung renung kan

Overall ai ok ley saba la n lega sebab akak kaunter pertanyaan tew sangat helpfull kalau tak ai pun naik hangen



Moral of the story :-

org jaga parking tew ntah ntah lepasan SPM je tak pun tak blajar tinggi tinggi kan . ...but yet dia org sangat merendah diri n bekerja sepenuh hati n tak kedekut pun nak sedekah kan senyuman n berbudi bahasa .

Kadang org makin tinggi education levelnya kadang makin weirdo makin merasakan level dia org lagi bagus ....jgn terasa ya im saying this generally dan sebagai peringatan utk diri sendiri jugaks ( kije apa skali pun mmg kiter akan berusrusan ngan manusia ) ..pernah tak kowang nampak makin besar kereta org tew makin main lenjan je dia org parking pernah tak tgk dia org parking ikut suka ati je kan kan kannnnnnnn kannnnnnnnn ....so tew la

So setinggi mana tahap pendidikan kita setinggi mana taraf kiter setinggi mana kemewahan dunia yg kiter ada ...sebenarnya kita semua adalah sama . Beri layanan yg sewajarnya ...kerana budi bahasa melambang kan peribadi seseorang .

Tak rugi manis kan muka ...tak rugi senyum kat org ..tak rugi menjaga tutur kata ...moga kiter semakin memperbaiki diri ...walaupun tak banyak but sedikit sedikit insyaallah kiter akan menjadi insan yg lebih cemerlang .

dan kesimpulan yg agak kelat dr saya

kalau kowang rasa tak suka layan org tak suka kije ngan org jangan la apply kerja tew in the 1st placeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ...maaf kan saya ...saya sedikit ter emo please forgive me ...*&^%$$^%$#@&)_(*&%^&&&%^

I pun pernah ada experience kije cust service lagi la kampeni insurance tiap2 hari misti ada je yg melenting ...yg nak saman pun ada . Kadang bukan salah kiter pun kita di persalah kan walaupun kiter hanya baca apa yg tertera kat screen komputer . But my bos always nasihat kan ...u managed to pickup 200 nice call and only 3 panggilan yg terok ...so its ok bukan . But then i choose takmo sambung kije tew rasanya taik telinga ai tak cukup tebal plus lack of experience kan .

Even masa kami di suruh attend training etika menulis email ...menjawab panggilan n komunikasi ngan pelanggan , memula tew cam la asal plak kena attend benda2 cam nih ...so bila dah attend then baru terbukak luas mata nih and bila berdepan ngan client ke customer ke vendor ke baru nampak penting nya etika tew semer .

apa lagi moral of the story yg dapat kowang simpul kan?

3 comments:

syalinda johari said...

bagus2 betoi orang yang jaga parking kat Alamanda tu...

tapi kat imigresen tu.. kalau ada kotak komplen..harus ditulis komplen tu panjang2..geram kalo dok tarik muka kelat gitu.. dah la jaga kaunter..memalukan malaysia jer..hishh...

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

i loike & agree this entry .................

(ingatan pada diri yg juga ada masa duty di meja rujukan library ;-)

Anonymous said...

rasanya mana mana jabatan sekali pun kena perbaiki mutu perkhidmatan agar semua pihat berpuas hati.

saya pun kerja kat kaunter kak moon .Nanti saya akan jadikan ia satu panduan

Saya kalau pegi McD pun yg kaunter tew masam je saya pun bolih naik geram kak moon

Leena