Monday, April 23, 2012

Selepas 4 bulan tidak bermaid

hu hu rezeki saya pakai maid utk setahun je hahhaha . Sekalik dia masuk antu la sampai histeria2 takut la mak ....asek nanges nak balik ...asek nampak lembaga hitam la  . Sampai kurus kering jadinya . Sian plak tgk dia . Dah bawak jumpa Ustadz dah n mmg ada benda suh dia balik . So kesudahannya sila la balik for good ya

Puan kalau saya udah sihat berubat di Indonesia saya datang balik kije sama puan ya

Tak payahhh ...duk la diam diam kat sana . Anak anak pun fobia tgk dia hari tew ..kije dia mmg tip top bebudak pun suka kat dia . Tapi tew la tak der rezeki kan ..

So lepas dia balik best jugaks . Benda kembali pada asal . Bebudak back to nursery . Isk pun sekolah pagi nya petang ke KAFA ...yaya pun dah 4 thn kat nursery pun dia lagi sonok . Balik je cerita hari nih kaler2 main main joget2 ada senaman aerobik ....last week balik sian menari tarian tradisional . Ok la kan dari duk kat umah ngan bibik layan sinetron je hahhaha

Moon mmg asal tak nak sambung contract dia kira setahun je la kan . Ingat pastuh nak kasik kat Talilb so ley la bawak Rafiq dtg KL kan sekalik dah jadi cam tew tak der la kan . Mmg instinct tak nak sambung tew dah betol kan ...sekalik jd cam tew .

Yg paling sonok harus la Pak Sutan ...sebab ley sesuka ati duk umah tak berbaju n bersuar fendek je . Malam malam ley layan bola terbongkang tepan tv kadang sampai terlena kat bawah tew ngan TV terpasang ....ngan mug air kopi kat tepi kan ....kalau tak masa bibik ada sian plak dia sopan je ...nak baring suka2 hati pun kawal2 hahahhaha . Kalau nak kira setahun ada bibik ley kira je berapa kali dia ckp ngan bibik . Kalau tak semer ai jd org tgh

Semer pun cam sonok je ...walaupun penat but rasa bebas dlm umah sendiri . Terasa jimat pun ada ...beras 10 kg beli ari tew pun lom habis2 ...kalau tak sebulan asek beli brg dapor je lom masuk barang basah ...yer la sebab dia masak 3x sehari kan . Nih kadang amik bebudak semer dah makan sesiap kat nerseri ...kadang kita org pun malas nak makan ...kadang kalau pasar malam isnin kamis tew beli je sesiap ...

So sebab tak der maid nih ai pun kurang dah acara berjimba jimba n kurang amik job sebab kalau ahad anta anak ker nerseri kena bayar double ...pastu darab 2 hokey sebab 2 anak . So kalau Sabtu ai ley amik tp pagi je . So very the limited ...so thn 2012 nih more to masa ngan anak anak . Ai plak jd suka dpt duk umah . Masa tew la nak kejar ke panas nak basuh semer kain . Kalau panas terik tew rasa cam nak cabut semer cadar n basuh ...jemur sampai garing n bila pasang balik kat tilam bau wangi je hahahha

Sutan selalu tak paham asal ai bahagia sangat dapat jemur kain lipat kain masa ia tgh garing2 ...pastuh masak hover2 sampai 2 3 lauk kasik anak anak makan . hahahhahah nikmat hokey  bila tgk anak anak makan  kadang tew makan bersuap ...ha mmg banyak la sekali makan kalau suap kan ....rasa sabtu ahad je ada time ngan dia org .

Pastuh masa tew la jugaks nak sapu semer bilik kat atas pastuh turun ke tangga n vacuum kat bawah sapu kat dapo ...walaupun selepas seminggu habuk pun menebal balik tp tak pa la kan janji terbuat jugaks apa yg patut ....tew je la rutin exercise yg ai vley buat . Sabtu ahad jugaks la nak sental baju sekolah anak yg berpasang2 . Nasib la baru anak sorang sekolah kalau org anak 5 org bayangkan berapa banyak baju sekolah nak sental nak jemur nak gosok ...phewwwwwwwwwww kije org pompuan nih mmg banyak hokey .

Org laki tak paham asal kiter nak redah buat semer tew sekali gus . Kadang kena sound ngan Sutan ...asal la paksa diri wat semer tew meh sini duk kat daddy lepak tgk tv ....pegi la jugaks kan sebab laki dah panggel . Tapi mata tgk TV dlm kepala eh pas nih nak buat air masak ..bekas air masak dah nak kosong . Peti tew comot nanti nak lap la ....eh dlm tandas atas ada suar isk ngan yaya td dia org mandi sepok atas lantai je ...eh tadi gosok baju iron dah tutup ke lom . alamak mesin dah spin tew nanti nak gie jemur baju ...

terok kan org pompuan nih tp tew la hakikat nyaaaaa hahhahahah . Ingat ley lepak je weekend . Tak der nyaaaa kalau ley masa tew la nak kemas2 . Sutan selalu kata , tak pa mummy tak yah kemas2 sangat pun tak pa ...saya tak kesah . Nanti kalau awak penat sangat cam na ...dah duk diam diam . Nanti saya kemas kan ....hiksssssssssss 10 kali dia sebut cam tew sekali dua je dia buat . welll men kan ....hiksssssss

asal saya membebel nih ...sian kowang baca ntah apa apa ai bebel ni . Ai type hari Ahad nak publish isnin tghari ...hahahhaha so maafla ek menaip sambil tunggu peloh kering nak gie mandi hahahah apa kes kol 12 lom mandi pening terus rasa nya . Ye la bangun terus wat bekfast kutip kain2 yg kumpul sampai 3 4 hari pastuh masak lunch ...mmg peluh hokey so bila nak mandi idamkan air sejuk sekalik air tangki atas pun dah panas hahhahahahha

ok u olssssssssss to working mom sekalian anda mmg kuat ......tabik spring utk anda semer .

11 comments:

zeera said...

kan kak moon..kita org pompuan mmg suka bab kemas mengemas ni. puas hati buat sendiri semua. boyot2 pun stil nak buat jugak sampai ali kata zra tak reti duduk diam. haha

Anonymous said...

sgt2 setuju kak..:)) very da penat laaa~~

AbbotCottage said...

Sokong Moon!!! Sokong Moon!!! Rerasanya kita lagi penat dari surirumah kadang2....hurmm...tapi semua tu pahala. Sokong Moon, Sokong Moon!!!

nur ramziyah halil said...

huhu...atleast maid u hantar balik after setahun ...
maid kite lari tak sampai 2 minggu keje...ikut kakak dia keje di kl..

~~Ap Hasnida~~ said...

kak moon...maid ni ada pro n cons juga..huuhh..part yang kate pak sutan xselesa tu..ai sangat setuju..bukan setakat die..kalu letak kat ai..ai pun xselesa juga...nak baring2 kang..rasa lain..cem ade jek org tgk2 kat kita...huuuu..nila..nak xnak..macma terpaksa la ni nak amik maid...insyAllah xda aral melintang...mase pose kot..xpun pas raya da bersalin...c kaka ok la...da bole di harap....nnt kang..balik kerja..si kecik ag..nak masak ag...huarghhh..serabut gak..tp betapa indahnya la weh menjadi seorang ibu dan isteri ni..<3

Shida said...

Moon...sama lah...shida pun ada maid setahun jek...bulan 11 ari tuh dah antar balik..dia buat perangai punya pasal..

Tapi mmg..duduk rumah 24 hrs mmg tak cukup kan....yg bab kejar kan panas terik tuh mmg sangat betul...rasa macam rugi jek kalau panas tuh hilang..hehehehe..

belum masuk lipat kain lagi kan..lepas angkat terus lipat....tengah garing tuh lipat...peghhh,...cantik jek baju cam lepas kene iron...so nice....

Shida bab masak mmg surrender...tak sempat masak..sebab yg kecik bergayut kat kaki...

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

moon kita panggil maid bulanan jer ..sekali dia kemas semua + ironing = RM50 jer ;-)

~adeQ~ said...

sama lah kita kak...kadang2 tu saja buat2 malas nak bgn lewat...tapi budak2 dah bangun dulu...siap sound...nak sarapan apa ni???

Ada kala buat jugak bangun sampai tengah hari...dah petang baru sibuk nak vakum kemas umah bagai...Baju2 toksah cakap lah kan...

Sofea 5 pasang baju utk 5 hari...sekali basuh Jumaat malam mmg dah kena rendam. Kita jumpa sabun Bio-lupanama kat kedai sebelah kedai barang kek tu( yang ada bendera PAS besar). Sabun tu bagus...baju Sofea yang hitam kat siku pun senang hilang. Cuci kasut pun, cuma rendam kejap pastu sental senang jek kotoran pergi...

hehehe...eh, terpanjang pulak...=)

NaOMi said...

betul sgt2 n3 moon nie..ingat nk rehat ke weekend..?lagi myk kojer nk buat..sedar2 dh nk malam dh..tu pun tak siap2 lagi...sabar2 la

nik said...

Sokong sangat2.
Saya ada 3 anak yang bersekolah. Hari minggu duk bertapa depan iron...menggosok baju (4 pasang x 3 orang = 12 pasang + 8 helai tudung)...
keje rumah tak penah abiss....huhuhuh penat, tapi syok kalu tengok rumah kemas.

Zila said...

I'm your silent readers tapi mmg tabik spring kat diri sendiri...as a working supermom...kita mmg superwoman..kalah fulltime housewifekan?..dari pagi sampai ke tghmalam masih sibuk dgn baju2 nak lipat dan nak gosok.Nasib baik anak2 akak dag besar2 so baju2 nak g nursery depa dah boleh prepare sendiri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...